Hej Alle.
Som det fremgår af lokalpressen var der i går borgermøde på Uni vedr letbanen, og byudviklingen i al almindelighed. Jeg havde tilmeldt mig og der var ca 75 borgere + politikere/embedsmænd.
Det var faktisk uhyre interessant. Bl a et indlæg fra en Lars Genzøe fra Gehl´s arkitekterne. Han talte blændende godt om byudvikling, arkitektur mv, i forbindelse med de ændringer alle store eller større byen vil undergå. Alene på grund af ændrede behov fra brugere (borgere alment og beboere). Behovsændringen, der udspringer i folks fremtidige job og udførelsen af disse. Det er ikke mere på et fast sted til faste tider, der vil blive arbejdet osv osv.
“Fabriksfløjtens tid” er endegyldigt forbi i byområder.
Omkring selve Letbanen som et punkt i programmet, kan det nok allerede fastslås at baneføringen IKKE kommer på denne side af hovedjernbanelinjen. Linjeføringen er så godt som nagelfast, som den foreligger på bytegninger.
Første trin går fra UNI via Bilkabyen, Rosengårdscentret til Centrum og videre ad Østre Stationsvej, Rugårdsvej til Tarupcenteret. Det blev ikke sagt, men lur mig, hvis ikke Sten og Strøm har fået lovning på, at den skal forbi det nye center på Slagterigrunden også. Dette store projekt åbenbares i Febr 2012. Det er naivt at tro andet.
Selve linjeføringen er “udregnet”, så den indenfor 5 minutters gåafstand vil have 45.000 beboere, 35.000 arbejdspladser og 25.000 studerende som “kundeunderlag”. (105.000 af byens beboere/bypendlere !!!)
I den forbindelse, er der jo logik i at føre den bagom Posten, hen langs gamle godsbanegård og ind på Centret på Slagterigrunden. Og derfra videre ud ad Rugårdsvej. En logisk følge, som jeg ser det, er så at flytte busserne over i Postterminalens jordniveau og lave resten om til P hus for biler. Letbanen skulle så bruge buspladsen i banegårdscentret. Alt dette skulle så hænge sammen med rulletrapper, rullende fortove mv så det virkelig kunne bruges som trafikcenter. Når kalnalforbindelsen står færdig, vil det være let fremkommeligt og fornuftigt, at lave “endestation” for biler i dette nye P hus. Thomas B. Thrigesgade lukkes jo. Det, uanset om man skal videre gennem byen, eller med toget mod øst eller vest.
Kig på www.odense.dk/letbane og øvrige sider på www.odense.dk omkring byplaner, borgermøder m.v.
Såvel den centrale bykerne omkring Thomas B. Thriges Gade og hele området omkring universitetet med det nye større Uni og det nye Supersygehus, samt Odense N ved kanalforbindelsens færdiggørelse, vil gøre, at hele bylogistikken for Storodense er under ændring.
Med venlig Hilsen
Kresten Mehl Broen 8 4Th
Kommentarer
Ét svar til “Letbane på Havnen”
Hej Kresten.
Tak for grundig information omkring letbanen. Dejligt, at du tager med til disse vigtige møder!
Mange hilsner
Joan Rudbæk Andersen
Broen 8, 7 Th.